Så var det dags igen. "Vin viktigast för långt liv" basuneras av DN ut på ledande nyhetsplats. Den här gången är det en grekisk undersökning som visar att den som dricker måttligt med vin (0,8-4 dl vin per dag för män, hälften så mycket för kvinnor) lever längre.
Jag vet inte hur många gånger den här typen av undersökningar som har presenterats de senaste åren. Alla får de stor uppmärksamhet i media medan undersökningar som visar andra resultat knappast blir mer än notiser.
I de här undersökningarna tittar man på ett tvärsnitt av befolkningen, studerar deras matvanor, hälsa och livslängd och drar slutsatser av det. Oftast blir resultatet att de som dricker lite alkohol varje dag lever längre.
Det finns ett viktigt metodfel här. Att de som dricker måttligt lever längre kan ju lika gärna bero på att de tillhör en välmående grupp av befolkningen. Bland de som dricker mindre eller inget alls (och som i undersökningarna visar sig ha sämre hälsa) finns ofta sjuka, före detta missbrukare och andra som dricker mindre för att de mår dåligt.
Medias texter om de här undersökningarna innehåller sällan eller aldrig den kritiken. Det framgår inte om forskarna ens försökt kompensera för metodfelet (vilket inte är alldeles enkelt). I stället för man okritiskt fram resultaten som vore de sanning.
Ett undantag är den här artikeln i New York Times. Där har man tittat närmare på den här typen av undersökningar och visar bland annat hur en del av forskningen är direkt finansierad av alkoholindustrin. När gör DN något liknande?
Läs även andra bloggares åsikter om alkohol, vin, DN, media
Kommentarer